SHARE

Butternut tikva je na neki način rođakinja krastavca i dinje. Riječ je o plodu zvonolikog oblika i jarko narančastog mesa. Kod nas se u prodaji pojavila tek prije nekoliko godina, ali već je jedan od favorita veganske prehrane i često je možemo naći čak i na policama lokalnih supermarketa, o tržnicama da i ne govorimo.

Evo nekih zdravstvenih prednosti, a nakon toga ćemo navesti i nekoliko prijedloga za pripravu:

1. Nakrcat ćete se karotenoidima

Čime? Karotenoidi su važni antioksidanski, koji se javljaju u mnogim oblicima. Kad nakrcate tanjur butternut tikvom, opskbljujete se sa četiri različite vrste antioksidansa: alfa karotenom, beta karotenom, luteinom i zeaksantinom. Prva dva će vaše tijelo preraditi u vitamin A, a druga dva će vaše oči koristiti za bolji vid te izbjegavanje ozbiljnih bolesti poput sive mrene.

2. Dobit ćete mnogo vlakana

Butternut tikva je sjajna jer sadrži topiva i netopiva vlakna, a jedna i druga su dobra za vaše tijelo. Netopiva vlakna čiste probavni trakt i sprečavaju zatvor. Topiva vlakna pomažu tijelu da održi stabilnu razinu šećera u krvi jer usporavaju razgradnju ugljikohidrata. Zbog te važne osobine, tikva i druge vrste povrća bogate vlaknima smatraju se dobrima za prehranu dijabetičara.

img_6880

3. Nakrcat ćete se i elektrolitima

Elektroliti ne dolaze samo iz sportskih napitaka. Nadomjestite ih hranom – butternut tikva je bogata kalijem, kalcijem i magnezijem, a to su tri najvažnija elektrolita. Među drugim zadacima, ti minerali pomažu uspostavljanju ravnoteže tekućina u tijelu, a i održavaju zdravlje živaca i mišića. Jedna porcija butternut tikve daje 10 posto dnevnih potreba za kalije, 11 posto magnezija i 6 posto kalcija.

4. Mnogo vitamina C

Čak i ljudi koji ne znaju mnogo o prehrani znaju koliko je vitamin C zdrav za tijelo. On je antioksidans, što znači da smanjuje stres kojem su izložene stanice, čak i da usporava proces stranje. Antioksidanski smanjuju izglede za stanične mutacije, koje u konačnici vode do raka. Jedna porcija butternut tikve daje vam između 32 i 39 posto dnevnih potreba za vitaminom C.

5. Dobit ćete nevjerojatno zdravu grickalicu

Ne samo da možete jesti samu tikvu, nego možete i izvaditi sjemenke, pa ih ispeći i dobiti jako ukusnu i zdravu grickalicu. Sjemenke butternut tikve bogate su proteinima, vlaknima i zdravim masnoćama.

6. Dobit ćete i mnogo vitamina B

Vitamini B skupine jako su važni za zdravlje, osobito za zdravlje mozga. Najedete li se butternut tikve, zadovoljit ćete veliki dio svojih potreba za vitaminom B – 19 posto B6, 11 posto B2 i 4 posto B3 u jednoj porciji.

7. Smanjit ćete upalne procese u tijelu

Zašto butternut tikva umanjuje upale? Jer je bogata raznim spojevima koji imaju dokazano jako protuupalno djelovanje. To su vitamin C, omega-3 masne kiseline (tko kaže da morate jesti ribu?), te kukurbitacine, spojeve koji također imaju potencijalno djelovanje protiv raka.

8. Smršavit ćete

Butternut tikva je kvalitetna namirnica jer daje mnogo nutrijenata na malo kalorija. Takve namirnice zadovoljavaju glad i sprečavaju prejedanje, pa vam olakšavaju održavanje vitkosti. Dobra vijest je da je butternut tikvu iznimno lako za pripremiti na desetke različitih načina.

A sad malo o kuhanju tikve

Kako biste pripremili butternut tikvu, odrežite joj krajeve, a onda prerežite uzdužno. Zatim možete žlicom izdubiti sjemenke. Ako skidate koru, primjerice za juhu ili varivo, pokušajte guljačem za povrće. Ako je pečete, ne morate skidati koru, sasvim je jestiva nakon pripreme.

Evo nekoliko jednostavnih recepata:

Marokansko varivo s butternut tikvom

Butternut tikva je zaista posebna, mekana i slatka, gotovo kremasta kad se skuha. Sezonska je u ovo doba godine, a može trajati mjesecima na suhom i hladnom mjestu. Nije da će kod mene ikad potrajati toliko dugo, jer ću je prije skuhati.

img_6892

  • Jedna butternut tikva
  • Jedan luk
  • Dva češnja češnjaka
  • Maslinovo ulje
  • Crvena paprika
  • Šalica smeđe leće
  • Mali pelati
  • Dva krumpira

Operite i namočite leću.

Ogulite krumpir i narežite na kocke. Nasjeckajte luk i češnjak i pržite na malo maslinovog ulja dok luk ne postane proziran. Dodajte žlicu crvene paprike i nastavite pržiti još minutu-dvije. Zatim dodajte pelate i dvije čaše vode. Kad sve zakuha, dodajte krumpir narezan na kockice.

Leću kuhajte dvadesetak minuta u vodi. Kad je gotova, ocijedite i stavite na stranu.

Sad je dobro vrijeme da ogulite tikvu. Najbolje guljačem za povrće. Prerežite je uzdužno i žlicom izvadite sjemenke. Narežite na kocke veličine zalogaja. Kad krumpir dođe u fazu da ga možete zgnječiti žlicom o rub posude, dodajte tikvu.

Tikvi treba oko dvadeset minuta da bude gotova. Pred kraj kuhanja dodajte leću, posolite, popaprite i, ako želite rjeđe varivo, dodajte još vode.

Pečena butternut tikva

Izrežite tikvu na osam uzdužnih kriški i ne skidajte koru. Natrljajte je mješavinom po jedne žličice soli, papra, đumbira i čilija u prahu. Zalijte sve s malo masilnovog ulja i pecite u pećnici na 180 stupnjeva. Trebat će vam oko 45 minuta.

Kora se karamelizira i postaje jestiva, pa se manje baci. A i ukusna je.

Juha od butternut tikve

Ogulite tikvu i narežite na kockice. Stavite u lonac s pola litre povrtnog temeljca i pola litre svog omiljenog biljnog mlijeka (Ne čokoladnog! :)).

Kuhajte poklopljeno dok tikva ne omekša, oko 5-10 minuta. Kad je skroz mekana, usitnite sve štapnim mikserom, posolite i popaprite. Poslužite uz harissu, ljuti marokanski umak od čilija i kumina.

(u pripremi članka korišten izvor Lifehack)

 

 

1 KOMENTAR

Ostavi odgovor