Je li industrija savjeta za zdrav život potpuno iskočila iz tračnica i postala parodija same sebe? Nema boljeg dokaza da je tako od novog članka s popularnog portala Mind Body Green, u kojem jedan liječnik sasvim ozbiljno zagovara pijenje devinog mlijeka.
Kako kaže dr. Vincent M. Pedre, u studiji na petstotinjak ispitanika pokazalo se da devino mlijeko izaziva gotovo najmanje imunoloških reakcija kod konzumenata – manje od njega izaziva jedino ljudsko mlijeko. Štoviše, kaže Pedre, čak i biljna mlijeka poput sojinog, bademovog i kokosovog izazivaju reakcije kod određenog broja ljudi. Njegov zaključak je – pijte devino mlijeko. Pa onda kreće nabrajati njegove silne zdravstvene dobrobiti, koje su, obzirom na neistraženost učinaka pijenja devinog mlijeka na ljudsko zdravlje u najmanju ruku tendenciozne.
Studija koju Pedre spominje otvara više pitanja nego što daje odgovora. Za početak, gdje su pronašli petstotinjak ispitanika koji su bili spremni na zahtjev znanstvenika piti ljudsko, devino, kozje, ovčje i druga mlijeka? Razumijem da im je društveno kondicioniranje uklonilo gađenje prema kravljem mlijeku, ali što je s ovima ostalima? Zatim, otkud im tolike količine ljudskog mlijeka – razmišljam o tome dok jutros polijevam svoje žitarice sojinim i pitam se zgrožen koliko bi trebalo prosječnoj ženi da proizvede toliku količinu. O samoj metodologiji i zaključku da je imunološka reakcija i samo ona znak štetnosti za ljudsko zdravlje nemojmo uopće ni započinjati.
Postavlja se i pitanje dobrobiti deva od kojih se mlijeko uzima – nijedna od njih ga sigurno ne daje dobrovoljno. Jesu li ih prisilno odvojili od mladunaca, žive li u prirodnom ambijentu ili u paklenim hangarima poput krava? Kako god okrenete, ne piše im se dobro. Dr. Pedre tvrdi da pristupa medicini integrativno, ali za dobrobit životinja ga očito nije briga, iako je praktičar istočnih disciplina poput joge. Jogi koji ne vjeruje u karmu? Očito i to postoji.
Autor članka Pedre čak i nije neki veseli šarlatan – zaista je završio medicinu i predavač je na uglednom medicinskom fakultetu u New Yorku. Nema drugog objašnjenja nego da ga je velika industrija devinog mlijeka kupila.
Naravno, ne postoji “big camel”, pogotovo ne u onom smislu u kojem postoji “big milk” i slične velike interesne skupine proizvođača. Riječ je jednostavno o simptomu koji industrija savjetovanja o zdravom životu odavno pokazuje – najlakše je konzumentima predložiti kupovinu nekog novog čudotvornog proizvoda kao lijek za sve probleme, stvarne ili zamišljene. Oni koji su bolesni uhvatit će se za slamku moringe, mace, chije, ribljeg ulja ili, po novom, devinog mlijeka. Zdravi će radije kupiti neki takav proizvod za smirivanje savjesti nego zaista promijeniti navike u segmentima u kojima znamo da se postižu bitne zdravstvene dobrobiti (pušenje, alkohol, tjelovježba, prehrana…). Umjesto da se okrenu lokalnom voću i povrću s tržnice, koje je jeftino i hranjivo, posežu za egzotičnim i skupim namirnicama koje je netko morao uvesti avionom s drugog kraja svijeta. I onda dobijemo otužnu parodiju zvanu devino mlijeko.