SHARE

Unatoč činjenici da u zadnje vrijeme stječe malo veću popularnost, vožnja bicikle i dalje je podcijenjena, a gradske vlasti u Hrvatskoj poduzimaju premalo kako bi olakšali vožnju. Sindikat biciklista neprestano se bori s brojnim nepravdama i nelogičnostima sustava. Ali to nije razlog za odustati od vožnje.

Svatko tko me poznaje zna da sam strastven biciklist. Bicikl mi je primarno sredstvo prijevoza već gotovo 4 godine, i vozim ga svugdje – na posao, na sastanke, na kave, izlaske, izlete u prirodu; zasad me jedino od vožnje priječe kiša i snijeg. Jutrašnjih minus 2 stupnja Celzijevih bila su tek zagrijavanje za zimu, kada jutra u prosjeku budu hladnija i od 10 stupnjeva ispod ništice. Bicikliranje je u biti odličan način za zagrijati se, jedino će vam prve dvije minute biti malo hladnije.

Svim prijateljima i poznanicima predlažem bicikliranje po Zagrebu, i to prvenstveno zato što je Donji grad vrlo ravan, a javni prijevoz spor, pa ih često moram čekati u vrijeme dogovora, i potom slušati isprike, kako je tramvaj ili bus kasnio. Naravno to nije jedini razlog zašto je bicikl najbolje prijevozno sredstvo. Navest ću ih još nekoliko (od kojih su svi vrlo očiti i logični), a na kraju ću vam pokušati prikazati nekoliko ustaljenih izlika koje ljudi koriste kako bi odgodili kupnju, odnosno početak vožnje bicikla.

Evo 5 razloga zašto je bicikliranje izvrsno:

1. Prirodni trening

Bicikliranje je očito odličan način za ostati fit. Koliko je odličan kardio trening svjedoči činjenica i da me doktorica, poslije mjerenja tlaka i bila u bolnici (nakon što sam slomio ključnu kost), pitala jesam li sportaš, unatoč činjenici da sam i pušač. Bicikliranje je dakle jedna od najzdravijih fizičkih aktivnosti. Kineziologija to naziva intervalni trening visokog intenziteta (high intensity interval training, odnosno HIIT).

U HIIT-u, čovjek u kratko vrijeme troši puno energije (primjerice kad pedalirate uzbrdo), a nakon toga dulje vremena koristi nizak udio energije (kad se primjerice vozite nizbrdo, ili po ravnoj površini). Ovaj tip treninga izvrstan je za poticanje metabolizma, i balansiranje endokrinog sustava. Bicikliranje je izvrsno i za koljena i zglobove, puno bolje od sprintanja i skokova. Jednostavno je najbolji način kretanja.

2. Bicikl vam daje slobodu i neovisnost

9528895351_d699bf49f4_z

Biciklom možete ići bilo gdje, bilo kad poželite. Imate potpunu autonomiju. Nema čekanja skupog i sporog javnog prijevoza ili zaglavljenja u prometu. Pretprošlo ljeto mi je taksist na semaforu kod križanja Boškovićeve i Draškovićeve rekao: “Blago ti se, ti ćeš do Savske stići 5 minuta prije mene”.

Biciklom sami kontrolirate brzinu; kasnite li negdje, požurite, a ako imate vremena, lagano vozite i uživajte u pogledu. Za mozak je zdravo ići na neistražena mjesta, nepoznatim putevima, zato osobito volim nasumično voziti prema parkovima i zonama grada koje još nisam obišao. To je u isto vrijeme uzbudljivo i opuštajuće.

3. Čuvate okoliš

Što više koristite bicikl, manje trošite gorivo i struju. Bicikliranjem emitirate višestruko manje ugljika u atmosferu – jedna Europska studija je pokazala da prebacivanjem s auta na bicikl umanjujete ispuštanje ugljika za nevjerojatnih 92%. Trošite jedino vlastitu energiju tijela, koja se puni hranom. Bicikl je vozilo budućnosti, o čemu svjedoči i činjenica da neki europski gradovi, primjerice Hamburg, Berlin ili Amsterdam, polako odmiču automobilske ceste sve dalje od centra grada.

4. Štedite

Odmakom od javnog prijevoza i automobila, ne štedite samo gorivo, već i čist novac. Osim osnovne opreme – svijetlo, zvonce, blatobrani, i kaciga, ne treba vam ništa više. Troškovi održavanja (redovnih servisa) na godišnjoj razini rijetko prelaze 200 kuna, a u Zagrebu vam četvrtkom ekipa iz Zelene akcije (Biciklopopravljaona) u Frankopanskoj popravke obavlja besplatno. Budući da je bicikliranje izvrsna vježba, možete uštedjeti i članarinu u teretani, ili drugoj sportskoj dvorani.

5. Povezujete se s drugim ljudima, i okolišem

Vozeći susrećete najčešće i druge bicikliste, koji će se, za razliku od razjarenih vozača automobila, nakon slučajnog oduzimanja prednosti iskreno ispričati, odnosno nasmiješiti. Bicikliranje je općenito društvena aktivnost: u Zagrebu se nekoliko puta godišnje održavaju kolektivne vožnje po određenim dijelovima grada, popraćene glazbom, i nakon kojih je organizirano kolektivno druženje uz jelo i piće u pivnicama. Početkom ovog ljeta sam sudjelovao u biciklijadi “Kritična masa”(28.6) , i opušteno se družio s ljudima, od kojih je najstariji čovjek imao čak 78 godina.

Prijatelj i ja smo proljetos biciklima otišli Medvedgrada, a sreli smo i mnoge druge bicikliste koji su iskoristili priliku da uživaju u prirodi. Mnogi ljudi vikendom idu u brda i planine, jer znaju koliko to lijepo iskustvo.

Bicikliranjem postajete svjesniji svojeg okruženja, i primjećujete stvari koje inače ne biste.

Česte izlike koje čujem, kojima ljudi odgađaju vožnju:

Prehladno je za vožnju, čekat ću proljeće

Ovo najčešće govore ljudi koji već imaju bicikl koji godinama skuplja prašinu u podrumu. Kao što sam na početku rekao, u Hrvatskoj nikad nije prehladno za vožnju, jedini vremenski uvjeti koji mene skidaju s bicikla su kiša i snijeg, iako postoje ljudi koji su se opremili tako da i u takva vremena voze. Imaju zimske gume, kabanicu, blatobrane, rukavice, gamaše, flis hlače, i zaštitne naočale. U biti, uskoro ću i ja to nabaviti.

Bicikli su skupi

Vrlo dobar polovan bicikl možete nabaviti i po cijeni od ispod 2000 kuna, samo trebate dobro tražiti. Kad uzmete u obzir koliko godišnje košta gorivo i pokaz, bicikliranje je sigurno jeftinija opcija. Gotovo svatko koga znam bi mogao u nekoliko mjeseci uštedjeti za solidan bicikl.

Bicikli su spori

Na apsolutno svakoj relaciji unutar Zagreba na odredište stignem prije od ljudi koji se voze javnim prijevozom, a na neke prije i od automobila. Upoznavanjem gradskih ulica pronaći ćete najbrže puteve, preko kojih ćete redovito stizati prije motornih vozila. Bicikl je puno brži.

Bicikle kradu

Ovu izliku najčešće čujem, i ona je donekle opravdana, ako se uzme u obzir koliko se bicikala na godišnjoj razini ukrade u Hrvatskoj.

9618252176_6ed570c9dd_z

NEMOJTE KORISTITI SAJLU koju lopovi prerežu u 3 sekunde, nego koristite U-lock, ili neki sličan čelični okvir. Pritom pazite da je taj U-lock dosta debeo i čvrst, i da ga vežete između prednjeg kotača, okvira bicikle i čvrste konstrukcije, jer sam i sam platio tu pogrešku – bicikl mi je bio ukraden jer sam imao slabiji U-lock koji nije bio vezan kroz prednji kotač tako da su lopovi uspjeli ubaciti hidrauličku dizalicu za automobile, kojom su ga izvalili iz ležišta.

Ali imao sam nevjerojatnu sreću, doživio sam nešto što doživi vjerojatno svaka milijunta osoba kojoj ukradu bicikl – nakon (beskorisno) prijavljene krađe na policiji, i jednotjednog opsesivnog skeniranja svakog sivog bicikla u Zagrebu, ugledao sam vozača na mom biciklu, zatrčao se, pritisnuo mu zadnju kočnicu, i preuzeo bicikl uz blago negodovanje i nevjericu novog vozača. Ali ne računam ponovo na takvu sreću, sada se držim procedure – težak čelični U-lock (Kryptonite, X lock, Trelock), vezanje kroz prednji okvir, i čvrstu konstrukciju, i ne bojim se ostaviti bicikl nigdje. Svjestan sam da je i to moguće razvaliti, ali da mi ga ponovno ukradu, opet bih nabavio bicikl, jer mi je život u Zagrebu bez njega nezamisliv.

8 KOMENTARI

  1. Ja već godinama idem na posao biciklom koji je u trgovačkom centru koštao 600 kn. S blatobranima. Vozim i po kiši i kroz cijelu zimu. Vežem ga samo sajlom tek tako da ga neko nestašno dijete ne uzme. To je pravi način.

    • Dan, svaka čast na hrabrosti za zimsku vožnju!

      Ali mom prijatelju su ukrali bicikl koji je vrijedio svega 200 kuna, a bio je vezan sajlom u ulazu, tako da ne lopovima ne postoji neprivlačan bicikl. Sretno!

  2. Dobro je i išarati bicikl s auto lak sprejem još dok je nov, jer je takav nagrđen i prepoznatljiv lopovima manje privlačan za ukrasti i preprodati.
    Kad vozim po kiši, osim obične kabanice imam i hlače za kišu (jeftine iz Peveca, skupa s jaknom koštaju oko 80 kn) i nepropusne cipele. A zimi, bez obzira bila kiša/snijeg ili ne, za vožnju (treba mi pola sata do posla) uvijek navučem nepropusne motorističke hlače pa mi nije zima.
    Ipak, kad ima dosta snijega i leda na tlu, ipak idem autom.

    • Šaranje je po meni bespotrebno ako imaš dobar U-lock. Izgleda da je jeftino zaštiti se od kiše. jedino su cipele vjerojatno malo veća investicija?

      Snijeg je poprilično sklizak, čak i s kabelskim vezicama i zimskim gumama vidio sam da ljudi moraju voziti vrlo polako, tako da ću zasad isprobati samo kišu 🙂

      • Ma da, kad ga ima na zemlji, pogotovo ugaženog, vožnja je opasna ako nisi negdje na osami. Ali kad se počiste pločnici i kolnici može se, samo oprezno jer je manevarski prostor sužen.
        Te cipele što nosim u jesen i zimi, a ponekad obučem kad je kiša i u proljeće, su gležnjače od Elvitona. Izgledaju kao one skuplje planinarske gležnjače, ali su lagane i jeftine (koštale oko 300-400kn) – i potpuno nepromočive. Samo što izgleda takve više ne proizvode. Ali možda sada imaju nekakve slične.

Ostavi odgovor