SHARE

Voljena osoba odlučila se za vegetarijanstvo i muči se s nekoliko područja, pa sam odlučio napisati ovaj vodič za nju.

Pišem i za one koji žele postati vegani, jer je to ono što sam ja, ali ideje su primjenjive za svih.

Ovaj vodič za veganstvo je za one koji razmišljaju o tome, ili su tek krenuli pa imaju pitanja i teškoća.

Uronimo!

Razumjeti zašto

Ako ste u pokušaju veganstva naišli na teškoće, lako je odustati, pogotovo ako niste motivirani. Stoga morate shvatiti zašto to radite.

Moja glavna preporuka: Učinite to zbog životinja.

Zdravlje: Da, možete to učiniti zbog zdravlja, ali istina je da veganstvo nije lijek za sve bolesti. Možete postati zdraviji kao vegan, ako je vaša prijašnja prehrana bila smeće, a sad ste počeli jesti povrće i cjelovitu hranu. Ali možete jesti smeće i kao vegan (pomfrit, pohana “piletina” i Coca-cola, primjerice), ili se možete truditi, ali propustiti neke nutrijente zbog kojih vam zdravlje može ispaštati. Također, moguće je biti zdrav i nevegan – primjerice, moja sestra jede ribu i mnogo povrća, a ne konzumira žitarice i nikakvu prerađenu hranu. Zdravlje stoga nije najbolji razlog, iako se moje osobno zdravlje transformiralo prelaskom na vegetarijanstvo i nakon toga na vegansku prehranu.

Okoliš: Kao vegan imat ćete puno manji ugljični otisak – emisije ugljičnog dioksida koje stvara industrija uzgoja životinja je mnogo veća od one koju stvara čak i industrija prijevoza. Za većinu ljudi je to najveći uzrok što svojim življenjem stvaraju stakleničke plinove. Kažu da ne možete biti za zaštitu okoliša i mesojed, i na neki način se i slažem s tom tvrdnjom.

Međutim, utvrdio sam da je većini ljudi okoliš samo bonus kod veganstva, ali ne i razlog zbog kojeg ostaju vegani.

Nenasilje prema životinjama (etika): Ovo je glavni razlog zbog kojeg ljudi dugoročno ostaju vegani, prema mom iskustvu. Emocionalan je: većina ljudi voli životinje, a ideja da bi ih ubijali iz zadovoljstva im je odbojna. Logičan je: nema drugog razloga za jedenje životinja osim zadovoljstva, jer se može biti savršeno zdrav na veganskoj prehrani (poput mene i mnogih drugih). I konzistentan je: ako štitimo pse i mačke (ne bismo tolerirali da ih netko brutalno zlostavlja i ubija), zašto ne svinje i krave?

Za one koji se pitaju, mlijeko i jaja također štete životinjama – primjerice, krave i nesilice su često zlostavljane i žive u užasnim uvjetima, a bez obzira na to kakva je farma, ubiju ih čim im produktivnost opadne. Muški pilići kokoši nesilica se živi drobe, a muška telad se uzgaja u tragičnim uvjetima, nakon čega se kolje za teletinu.

Osobno sam krenuo tim putem zbog zdravlja, ali mi je ostao značajan zbog etičkog stava prema svjesnim bićima i to je razlog zašto više nikad neću jesti životinjske proizvode. Dobro je imati takvu motivaciju na umu kad krenete ovim putem.

Kako početi

Ne morate postati vegetarijanac ili vegan preko noći. Poput mnogih drugih, izbacio sam crveno meso i jeo samo piletinu. Onda sam izbacio piletinu i postao vegetarijanac (nisam nikad volio jesti ribu). Moja žena je izbacila crveno meso, piletinu, onda je jedno vrijeme još jela ribu šrije nego je postala vegetarijanka. To je uobičajeni uzorak i čini tranziciju lakšom.

Ja sam polako prešao s vegetarijanske na vegansku prehranu, prvo izbacivši jaja, a onda pijući sojino mlijeko umjesto kravljeg (volim okus sojinog mlijeka, i soja nije štetna). Sireva sam se najdulje držao, jer sam mislio da ne bih mogao bez njih. Na kraju sam to učinio kad je moja žena odlučila postati veganka 2012. godine i, iznenađujuće, nije se bilo teško odreći sireva.

Poanta je da nema pravog puta, i ne morate ništa učiniti naglo. Neki ljudi pređu preko noći i bude sve OK, ali drugima je polagana tranzicija bolja za prilagodbu ukusa, otkrivanje novih recepata i svladavanje logistike novog životnog stila.

Počnite kako god želite, ali počnite!

Jedenje van kuće

Voljena osoba koju sam spomenuo naišla je na problem kad je izašla s prijateljima na ručak i nije pronašla ništa za sebe na jelovniku. To može biti teško. Evo nekih preporuka:

Uložite nekoliko minuta u istraživanje prije nego krenete vani. Ja volim pogledati jelovnike restorana u koje želim ići na internetu. Iskreno, ne vjerujem da mi za to treba više od 5 do 10 minuta, nije teško.

Ako ste prelijeni za istraživanje, neke vrste restorana obično imaju vegansku hranu u ponudi: tajlandski, indijski, talijanski, meksički i mnogi od azijskih/kineskih. Praktički bilo koja vrsta restorana osim pečenjarnica i mesnih roštilja.

Ako niste obavili istraživanje, promotrite jelovnik i utvrdite što možda je vegansko/vegetarijansko ili se može takvim učiniti. Primjerice, velika salata s orašastim plodovima i mahunarkama može postati veganska ako zamolite da izostave komade piletine (sir, jaja – ako ste vegan). Mjesta s hamburgerima ponekad imaju i veganski burger na jelovniku. U tajlandkom restoranu možete tražiti curry od tofua ili pad thai bez ribljeg umaka i jaja.

Dobar restoran obično ima kuhara koji voli izazov, pa pitajte konobara može li vam kuhar složiti neko vegansko jelo. Često će uspjeti pripremiti nešto jednostavno, a povremeno će vas i oduševiti. Na kraju ćete polao izgraditi mentalnu mapu mjesta u gradu na kojima možete pojesti dobro vegansko jelo ili više njih, kao i naviku da prije polaska istražite mjesta na koja idete.

Kuhanje ukusne hrane

Osobno većinu vremena kuham za sebe i jedem vani samo jednom tjedno. Jeftinije je, zdravije i jedete hranu koju volite umjesto one koja se nudi.

Nije ni teško. Lako je pronaći veganske verzije jela na internetu – počeo sam s veganskim verzijama čilija, špageta, karija, takosa, burgera, pizza, tjestenine (primjerice s pestom) i drugih jela koja je moja obitelj već voljela.

Nakon toga sam se razgranao na nove recepte i istražio svijet veganske kuhinje. Bilo je jako zabavno.

Ovih dana sam sve pojednostavio. Jedem jednostavne zdjele u kojima su:

Crni grah, narezani izdanci kelja, smeđa riža i umak od tahinija
Batat i slanutak
Tofu pečen u umaku za roštilj, kvinoja i brokula

Postoji tisuću varijacija za ovakve zdjele. Jednostavno složite cjelovitu žitaricu (poput kvinoje ili smeđe riže, ili krumpir umjesto nje) s proteinom (crni grah, slanutak, tofu, tempeh, leća), povrćem (špinat, kelj, gljive, bok choy, edamame) i umakom ili začinima. Zdravo, lako za pripremu, ukusno. Kao obitelj radili smo verzije s meksičkom, tajlandskom, japanskom i indijskom temom.

Mnogo je dobrih veganskih recepata online. Evo nekih sajtova: Vegan Richa, Post Punk Kitchen i Oh She Glows.

Jesti kod drugih

Može biti neugodno kad prvi put idete jesti kod nekog drugog (na zabavu ili obiteljsko okupljanje, primjerice) i sve što imaju je ne-veganska hrana. Ali naučit ćete nekoliko dobrih strategija za ovakve slučajeve:

Ponudite da ćete donijeti jedno ili dva jela. Uvijek to radim kad sam pozvan na obrok kod nekog drugog. Samo kažem “Donijet ću vegansko jelo!”, a oni kažu “Super!”. Ako mi se jede veganski desert, donesem i njega. Nitko se ne žali – ako ne žele jesti, ne moraju. Više za mene. Bonus: kad ljudi okuse moja veganska jela i deserte, vide koliko je divno biti vegan.

Razgovarajte s osobom. Bilo mi je malo neugodno na početku, kad bi me pozvali, a ja bih onda morao reći da sam vegetarijanac (ili vegan, kasnije). Većina ljudi ne zna mnogo o tome i vrijeđa ih sama pomisao, a može se pojaviti i mnogo pitanja (i loših šala). Ali naučio sam da je najbolja politika reći ljudima da sam vegan i ne dizati prašinu oko toga. Ako imaju pitanja, rado odgovaram, ali nisam došao propovijedati. Samo uživam u veganskom životu. I da, umorit ćete se od loših šala… Vidim ih samo kao njihov pokušaj da olakšaju napetost i smijem se s njima.

Sad kad ljudi znaju da sam vegan, više nema neugodnih razgovora.

Podešavanje ukusa

Čudno je to što vam se na početku možda neće sviđati okus mnogih veganskih namirnica. To je normalno. Ali ovo je zanimljivo: ukus se može promijeniti.

Primjerice, nisam volio veganski sladoled ili “zamjene za meso”, ali sad volim sladoled od kokosovog mlijeka, vrhnja od indijskih oraščića, sojinog ili bademovog mlijeka, kao povremenu poslasticu. Ne jedem “vegansko meso” često, ali mislim da su neki od tih proizvoda jako ukusni.

Još nekoliko primjera: nisam volio sojino mlijeko. Mrzio sam kupus. Sad rado pijem sojino mlijeko svaki dan, a kupus mi je jedno od najdražih jela (imam čak i majicu na kupus).

Na početku sam se držao poznatih okusa i mijenjao ih po potrebi kako bi postali vegetarijanski. Ali sam polako iskušavao nove recepte, nove sastojke, mijenjao stvari po malo. Otkrio sam da se moj um otvorio novim okusima i postali su normalni za mene.

Mislio sam da će mi nedostajati meso, ali nije nikad. Ne mogu zamisliti da bih danas jeo meso. Mislio sam da se ne mogu odreći sira, ali ispalo je da je to najlakša stvar na svijetu, kad sam odlučio da zaista želim biti vegan.

Okusni pupoljci su predivna stvar, i mijenjaju se ako im to dopustite.

Razumjeti hranjivost

Vegani moraju shvatiti nekoliko stvari ako žele biti zdravi na veganskoj prehrani. Nije teško, ali treba se educirati. Jedn od najvećih problema je kad ljudi ne uspiju u veganskoj prehrani jer se nisu potrudili pročitati nekoliko članaka. Nemojte učiniti tu pogrešku.

Trebate znati samo za nekoliko nutrijenata – najvažniji su B12, vitamin D i omega-3 masne kiseline. Ako jedete puno povrća i druge cjelovite hrane, dobivate sve ostalo što trebate.

B12 je nešto što bi svaki vegan trebao suplementirati. Ja uzmem tabletu s vitaminom B12 jednom ili dvaput tjedno, a i sojino mlijeko s dodanim B12 je dobra opcija. Ne vjerujte u mit da ga možete dobiti iz zemlje u povrću.

Vitamin D je obično lako dobiti od sunca, ali ako ne idete često vani ili zbog zime nema sunčeve svjetlosti, uzmite dodatak prehrani. Ja uzimam neki proizveden od gljiva koje rastu na suncu.

Niska razina omega-3 neće prouzročiti uočljive probleme, ali se čini da su dobre za srce i mozak. Svejedi ih uzimaju u ribljem ulju. Vegani ih mogu dobiti iz lanenih sjemenki, oraha i sličnih, ali ja dnevno uzimam i kapsulu imena Ovega-3, koja ima dobru mješavinu masnih kiselina.

Želite li naučiti više, posjetite VeganHealth.org

Obitelj i prijatelji

Recite svim prijateljima i članovima obitelji što ste odlučili kako bi podijelili radost! Zapravo, vjerojatnije je da će vas zezati, raspravljati s vama i neće vas razumjeti. To je OK, ne razumiju svi.

Imam nekoliko preporuka:

Nemojte propovijedati. Nitko ne voli kad mu se propovijeda i na taj način će vas početi prezirati te postati defanzivni prema tome kako se hrane.

Budite strpljivi. Neće vas svi razumjeti, ali ljudi koji vas vole će prihvatiti da je to novi dio vas. Samo ne odmah. Treba im vremena za prilagodbu.

Budite puni ljubavi. Dijelite svoj novi životni stil zbog ljubavi, a ne kao kritiku. Imajte dobrotu u srcu i glasu. Podijelite što mislite da je osoba spremna prihvatiti i nemojte gurati.

Nasmijte se njihovim šalama. Nemojte ih shvatiti osobno. Ljudi su napeti zbog ovih stvari, šala im je način popuštanja napetosti.

Nemojte debatirati. Ako netko želi debatu o etičnosti veganstva, to vjerojatno neće biti produktivno, jer imaju stav od kojeg neće odustati. Umjesto toga, pošaljite im linkove koji se bave time što im je zanimljivo, ali recite da debata neće biti produktivna. Ako je netko zaista zainteresiran i otvoren, pošaljite mu link za koji mislite da je pogodan.

Ne govorite o ubojstvu dok ljudi jedu. Ljudi vas mrze kad govorite o nevjerojatno nehumanim uvjetima u kojima se životinje drže dok jedu te iste životinje. Od toga se osjećaju loše, defanzivno, ljuto. Tako se ne otvara ljudske umove. Ako vas pitaju nešto dok jedu, nasmiješite se, dajte minimalni odgovor i uživajte u svojoj veganskoj hrani.

Na kraju, ljubav i strpljenje su put.

Postati super zdravi

Veganstvo ne mora biti samo zbog predivnih životinja. Možete ga upotrijebiti i da postanete nevjerojatno zdravi.

Evo kako:

Jedite gomile povrća. Zeleno lisnato povrće svih vrsta je najbolje. Dodajte crvenog, žutog i narančastog. Bijelog i smeđeg. Budite bog ili boginja povrća, a neka zdravlje bude vaša domena.

Nastavite s cjelovitim namirnicama. Nemamo dobru definiciju “cjelovite hrane” (dobro) ili “prerađene hrane” (loše). To je više “znam prepoznati kad vidim” metoda. Ali jedite namirnice koje su bliže svom prirodnom stanju. Primjerice, grah izgleda kao da ga je netko upravo izvadio iz mahune. Pecivo ne izgleda tako. Kad smo to razjasnili, ne morate jesti savršeno cjelovite namirnice, samo idite u tom smjeru.

Srežite smeće. Sokovi, previše piva, bijeli kruh i peciva, čips, slatkiši, većina žitarica za doručak, smrznuta gotova jela, brza hrana, većina stvari koje možete dobiti u restoranima. Ne kažem nemojte više nikad, ali što se više odmaknete od toga, bit ćete zdraviji.

Vježbajte. Vježbe s težinom vlastitog tijela, joga, biciklizam, plivanje, planinarenje, trčanje, veslanje, utezi, penjanje, sportovi.

Toliko je jednostavno. Da želim izgubiti kilograme, radio bih sve navedeno i jeo čim više zelenog povrća u svakom obroku. Da želim dodati kilograme, jeo bih više i dodao orašaste plodove te maslace i ulja od istih svojim obrocima kad god mogu.

Nekoliko mitova koje treba razbiti

Neizbježno ćete naići na neke uobičajene mitove. Dobro je malo istražiti ih jer jednostavno nisu istiniti.

Evo ih nekoliko:

Teško je doći do proteina (lako je)
Biljke osjećaju bol (ne, biljke nemaju središnji živčani sustav niti mozak)
Radimo uslugu svim tim životinjama jer ih inače ne bi bilo (životi su im kratki, neugodni i puni okrutnosti)
Naši očnjaci znače da smo evoluirali kako bismo bili mesojedi (ne možemo preživjeti ako jedemo samo meso; možemo preživjeti na veganskoj ili svejedskoj prehrani)
Skupo je biti vegan (grah i riža su jeftiniji od mesa)
Vegani su slabi (jak sam i zdrav, kao i mnogi drugi vegani)

Neću ovdje detaljno obraditi sve ove mitove, ali na internetu su mnogi to već jako dobro obavili.

Uživati, a ne žrtvovati se

Nije teško biti vegan, niti je to žrtva. Nije ekstremno i nije dosadno. Može biti, ako ćete tako gledati na to.

Ali ja gledam drugačije:

Ukusno je.

Radosno je.

Zdravo je, humano i blago. Dobro za Zemlju. Predivno za dijeljenje.

Želim vam sve najbolje na ovom putovanju prijatelji moji, dok istražujete svijet suosjećanja i ljubavi. Priđite s raširenim rukama i punih srca.

Još nekoliko dobrih resursa: No Meat Athlete, Plant Shift, Minimalist Vegan.

Ostavi odgovor